torsdag 3 oktober 2013


Enkla kanelbullar



24 st stora bullar:


150 g smör, rumsvarmt
5 dl mjölk, låt den stå framme en stund
1 pkt jäst för söta degar
1,5dl socker
1 tsk salt
14 dl vetemjöl

Smula sönder jästen något och den i en degbunke. Häll i mjölken och blanda något. Dela det rumsvarma smöret i kuber och ha i jästblandningen . Blanda något. Ha i resten av ingredienserna och låt maskinen arbeta i minst 10 min, till dess att degen släpper bunken. Släpper inte degen så ha inte i mer mjöl utan arbeta den mer. Degen ska ha blivit något varm av bearbetningen, ca 29 grader. Jag mäter inte temperaturen utan känner på degen att den inte känns kall.
Jäs i 30 min.

Fyllningen:
150g rumsvarmt smör
1,5dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk kanel

Blanda ihop detta till en "kräm".

Kavla ut degen, bred på fyllning.
Just dessa bullar är flätade.
Jäs 30 min.

Pensla med ägg. Ha på pärlsocker eller en chokladbit.

Grädda 10 min i 200 grader varmluftsugn eller 225 grader i vanlig ugn ca 8-10 min


Josefines Blogdesgner